Tijekom rane renesanse (15. st.) umjetnici su prvi put počeli potpisivati svoja djela. Prije tog vremena većinu umjetnosti stvarale su grupe ljudi koji su radili zajedno u cehovima (poput timova). Većina umjetnina ostala je nepotpisana, a umjetnici zapravo nisu bili poznati.
U renesansi su se stvari promijenile. Ljudi su počeli cijeniti kreativnost i ideje pojedinih umjetnika, a umjetnici su htjeli biti prepoznati po svom radu. Umjesto da se na njih gleda samo kao na radnike u nekoj umjetničkoj radionici o umjetnicima se počelo razmišljati kao o kreativnim genijima sa svojim jedinstvenim stilovima.
Potpisivanjem svojih umjetničkih djela umjetnici su mogli reći: “Ovo je moja kreacija!” To im je pomoglo da se istaknu i pokažu da su drugačiji od drugih umjetnika, posebno onih za koje nisu mislili da su tako talentirani. To je bilo važno jer su u to vrijeme bogati ljudi plaćali umjetnicima da za njih stvaraju slike ili skulpture. Takve podržavatelje umjetnosti nazivamo mecene. Ako je umjetničko djelo imalo potpis poznatog umjetnika, bilo je vrjednije i posebnije.
Ova ideja o potpisivanju umjetničkih djela pomogla je umjetnicima poput Leonarda da Vincija i Michelangela da postanu poznati i pokazala je da su umjetnikov osobni stil i kreativnost važni.
Pitanja za analizu
- Zašto umjetnici prije renesanse nisu potpisivali svoja djela?
- Kako se promijenio položaj umjetnika tijekom renesanse?
- Zašto je bilo važno da su ljudi počeli cijeniti kreativnost pojedinca?
- Što znači kad umjetnik potpiše svoje djelo?
- Kako su mecene utjecale na život i rad umjetnika?
- Zašto su osobni stil i kreativnost postali važni tijekom renesanse?
- Što misliš, je li umjetnikovo ime danas jednako važno kao i u renesansi?
- Što današnje društvo cijeni u umjetnicima i njihovom radu?
Profesor povijesti i sociologije, doktorand interdisciplinarnih obrazovnih znanosti. Autor i urednik udžbenika i drugih obrazovnih materijala. Zainteresiran za teme digitalne humanistike i povijesti, javnu povijest, suvremenu povijest, Holokaust, didaktiku povijesti i futurologiju.