Public Universal Friend

Public Universal Friend

Public Universal Friend (Javni Univerzalni Prijatelj) bio je jedinstvena i fascinantna figura u ranoj američkoj povijesti koja je izazivala norme roda, vjere i društva u kasnom 18. i ranom 19. stoljeću.

Rani život i tranzicija

Jemima Wilkinson rođena je 1752. u Rhode Islandu u obitelji kvekera, koji su bila kršćanska skupina poznata po jednostavnom načinu života i pacifističkim uvjerenjima. Jemimin život dramatično se preokrenuo 1776. kada se ozbiljno razboljela, vjerojatno od groznice. Nakon što je preživjela bolest, Jemima je tvrdila da je umrla i ponovno rođena kao nova osoba bez spola nazvana Public Universal Friend. Prijatelj je objavio da oni više nisu Jemima Wilkinson i da ih je Bog poslao da propovijedaju poruku pokajanja i spasenja.

Rod i identitet

Jedan od najistaknutijih aspekata života Public Universal Friend bilo je njihovo odbacivanje spola. Friend se nije identificirao kao muškarac ili žena, koncept koji je bio vrlo neobičan u 18. stoljeću. Odjenuli su se u odjeću koja nije bila ni izrazito muška ni ženska i inzistirali su da ih se naziva Public Universal Friend umjesto da koriste tradicionalna rodna imena ili zamjenice. Ovo odbacivanje rodnih normi nešto je što bismo danas mogli prepoznati kao rani oblik nebinarnog identiteta, iako su Prijateljevi motivi bili ukorijenjeni u religijskim uvjerenjima, a ne u modernom razumijevanju roda.

Nema ničeg nepristojnog ili nedoličnog u mojoj odjeći ili izgledu; Nisam odgovoran smrtnicima, ja sam ono što jesam.

Public Universal Friend

Religijski pokret

Prijatelj je počeo propovijedati i brzo je prikupio sljedbenike. Prijateljeva učenja kombinirala su aspekte kršćanstva s fokusom na moralni život, pokajanje i pripremu za kraj svijeta. Prijateljeva teologija bila je uglavnom slična onoj većine kvekera. Naglašavao je slobodnu volju, protivio se ropstvu i podržavao seksualnu apstinenciju. Sljedbenike je privukla Prijateljeva karizma i poruka duhovne jednakosti. Prijatelj i njihovi sljedbenici na kraju su osnovali vjersku zajednicu u zapadnom New Yorku, gdje su nastojali živjeti svoja uvjerenja u novom i čistom društvu.

Pokret Public Universal Friend’s bio je dio šireg obrasca religioznog preporoda u ranoj Americi. Ovo razdoblje, poznato kao Veliko buđenje, doživjelo je uspon mnogih novih vjerskih pokreta i karizmatičnih vođa koji su izazivali tradicionalne vjerske autoritete.

Prijatelj je slijedio kvekerski ideal "miroljubivog kraljevstva", ali je izbjegavao pasivnije kvekerske ideje poput cenzure. Umjesto toga tvrdio je da pravo svake osobe izraziti svoje mišljenje. Autor slike "Peaceable Kingdom" je Edward Hicks (1843.).
Prijatelj je slijedio kvekerski ideal “miroljubivog kraljevstva”, ali je izbjegavao pasivnije kvekerske ideje poput cenzure. Umjesto toga tvrdio je da pravo svake osobe izraziti svoje mišljenje. Autor slike “Peaceable Kingdom” je Edward Hicks (1843.).

Izazovi i nasljeđe

Prijateljevo odbacivanje rodnih normi i tradicionalnog vjerskog autoriteta dovelo je do značajnih kontroverzi. Mnogi su ljudi bili skeptični prema Prijateljevim tvrdnjama, a neki su na pokret gledali kao na prijetnju društvenom poretku. Unatoč tim izazovima, Javni univerzalni prijatelj zadržao je lojalnu grupu sljedbenika tijekom svog života.

Prijateljev pokret nije se nastavio dugo nakon njihove smrti 1819. g., ali je njihovo naslijeđe značajno. Javni Univerzalni Prijatelj predstavlja rani primjer nekoga tko izaziva krute rodne i vjerske norme svog vremena. Danas povjesničari i sociolozi proučavaju Prijateljev život kako bi razumjeli složenost roda, religije i društvenih promjena u ranoj Americi.

Proučavajući ljude poput Public Universal Friend, možemo bolje razumjeti kako pojedinci mogu oblikovati i izazvati svijet oko sebe, utirući put budućim raspravama o identitetu, uvjerenjima i društvenim promjenama.

Pitanja za analizu

  1. Kako su se ideje Public Universal Friend o rodu i identitetu razlikovale od dominantnih stavova tog vremena?
  2. Na koji način je Public Universal Friend’s pokret utjecao na društvene norme o rodu i identitetu u ranoj Americi?
  3. Kako se karizma vođa poput Public Universal Friend može objasniti iz sociološke perspektive? Što je privuklo sljedbenike ovom pokretu?
  4. Razmotrite koncept “slobodnog voljnog pristupa” u učenju Prijatelja. Kako se ovaj koncept uklapa u širu sliku društvenih promjena i individualizma u 18. stoljeću?
  5. Kako su religijska uvjerenja Public Universal Friend bila slična ili različita od tradicionalnih kršćanskih učenja tog doba?
  6. Koji su bili glavni izazovi s kojima se Public Universal Friend suočavao zbog svog odbacivanja tradicionalnih rodnih i religijskih normi?
  7. Kako je Public Universal Friendovo odbacivanje roda i rodnih normi utjecalo na njihove etičke stavove i djelovanje? Razmotrite to u kontekstu njihove borbe protiv ropstva i zagovaranja seksualne apstinencije.
  8. Kakve etičke dileme može izazvati pojava karizmatičnog vođe koji tvrdi da ima božansku misiju? Razmotrite to kroz prizmu moralnog autoriteta i slobodne volje.