IZVOR: splitski školarci izviždali nacistički film

U arhivi njemačkog XV. brdskog armijskog korpusa pronađena su četiri izvještaja o zanimljivom slučaju otpora splitskih školaraca. U incidentu su sudjelovali splitski srednjoškolci i 15-20 nastavnika.

XV. brdski korpus

Zapovjedništvo njemačkih trupa u Hrvatskoj (Militärbefehlshabers in Kroatien) osnovalo je 12. kolovoza 1943. XV. brdski korpus (XV. Gebirgs Armeekorps) s glavnim ciljem vođenja protupobunjeničkih operacija tj. borbe protiv partizana. Već mjesec dana kasnije imali su veliki zadatak razoružavanja talijanskih jedinica u Albaniji i Crnoj Gori nakon kapitulacije Italije. Nakon toga korpus se krajem rujna uključio u borbe protiv partizana u okolici Splita i Zadra uz SS diviziju “Prinz Eugen”. Korpus je na tom području proveo Hitlerovu naredbu da se pogube zarobljeni talijanski časnici. Izvješće od 6. listopada 1943. govori da su osuđena i strijeljana tri generala i 45 časnika. Potom je korpus nastavio borbu protiv partizana na hrvatskom (NDH) području. Krajem studenoga 1943. korpus je pokrenuo Operaciju Delfin s ciljem čišćenja otoka Ugljana, Pašmana, Kornata i Murtera. U svibnju 1944. proveli su Operaciju Rösselsprung (Desant na Drvar) u kojoj su neuspješno pokušali zarobiti Josipa Broza. Korpus je ostao stacioniran u Hrvatskoj do kraja rata.

Film Mutterliebe (1939)

Majčina ljubav je filmska priča o požrtvovnoj majci koja, nakon što joj je muža ubio grom, mora sama odgajati tri sina i kćer. U Beču kupuje malu praonicu i čini sve da svojoj djeci omogući dobar život. Kad zaposlenica očekuje dijete od jednog od svojih sinova, zahtijeva da se njih dvoje vjenčaju. Drugi sin mora napustiti kuću nakon svađe. Treći sin oslijepi. Njegova majka za njega podnosi najveću žrtvu – daruje mu svoju rožnicu. Napokon se pomirila sa sinom koji je otišao od kuće i može se osvrnuti na težak, ali ispunjen život bake.

Scena iz filma
Scena iz filma

Film je dočekan s entuzijastičnim odobravanjem nacističkog tiska u Trećem Reichu, budući da je njegov prikaz majčinstva savršeno usklađen s nacističkom ideologijom. Kritičari su posebno hvalili glumicu Käthe Dorsch za njezin portret idealne majke: “Nepokolebljivo je slijedila svoj životni posao, suočavajući se sa stalnim novim izazovima, ali ne bi bila uzorna majka da nije prevladala svaki od njih. (…) Kino publika je svjedočila prikazu majčine sudbine prožete istinskim herojstvom.” Ministar propagande Goebbels se pobrinuo da film dobije tada najviše državno priznanje (Staatlich und künstlerisch besonders wertvoll).

Zvižduci filmu

Naslov izvještaja od 7. svibnja 1944.: Incidenti u splitskom kazalištu u povodu projekcije filma “Mutterliebe” ispred splitskih škola u četvrtak 4. svibnja 1944. godine.

Prilagođeni prijevod cijeloga izvještaja (s oznakom Tajno):

Iz razgovora sa Zdenkom Svirčićem, učenikom 8. razreda splitske gimnazije koji radi kao crtač za Komandu, sa Sonderführerom Wussnerom, događalo se sljedeće:

Splitsko učeništvo sastoji se do 80 % od komunista, koji idu u školu samo da polože maturu. Čim je polože većina će pobjeći u partizane. Svirčić pojašnjava, da iz tih razloga on može samo tajno raditi za Wehrmacht, jer bi se u protivnom izložio teškim posljedicama, da bude pretučen itd. Što se tiče držanja profesora, primjećuje, da su to ostali svi iz vremena Jugoslavije i da su najmanje panslavenski dakle protunjemačko nastrojeni.

U cilju postupnog političkog utjecaja na splitske škole, zamjenik ravnatelja splitskog školstva, prof. Orlando Orlandini, obaviješten je o spremnosti splitske Komande da se učenicima, bez navođenja razloga, kontinuirano prikazuju njemački filmovi. Na prigovor da su njemački filmovi često previše “laki” i erotski obojeni, odgovor je bio da je film “Majčina ljubav” koji se trenutno prikazuje bez ikakvih tendencija i visoke kulturne i obrazovne vrijednosti. Tada je dogovoreno besplatno prikazivanje filma za splitske škole u četvrtak 4.5. u 15 sati u Gradskom kazalištu Split. Uprava škole je preuzela poziv. Promidžbena jedinica iz propagandnih razloga nije nastupila prema učenicima kao organizator. Iz istih razloga o predviđenom prikazivanju nisu obavještena njemačke službe u Splitu. Uredništvo hrvatskih novina “Novo doba” obaviješteno je o prikazivanju i zamoljeno da objave oglas, što je i učinjeno. Izvještaji obojice posebnih istražitelja, Wussera i Kolarića, o incidentu u kazalištu se podudaraju u sljedećem:

Učenici su u grupama pod pratnjom nastavnika stigli u kazalište. Kazalište je ispunjeno do posljednjeg mjesta. Zamjenik ravnatelja školstva, koji je također bio nazočan, je naredio da učenici sjednu u parteru dok učenice mogu biti u ložama. Radilo se o učenicima i učenicama starosti između 13 i 18 godina. Nastavnice i nastavnici, među kojima je bilo i svećenika, zauzeli su mjesto u parteru i ložama. Odmah po početku filma došlo je do nereda, koji su potrajali tijekom cijele predstave. Pritom je oprema kazališta djelomično oštećena (prema izvještaju hrvatskih novina “Novo doba”). Prisutni nastavnici nisu pokušali smiriti učenike već su većinom napustili predstavu.

Voditelj prikazivanja podoficir Meyer je na pitanje zašto prikazivanje nije prekinuto odgovara da je čuo nemire, ali da nije primijetio navodno uništavanje kazališta, obzirom da je upravljao projektorom. Namjestio je uređaj na maksimalnu glasnoću i prikazivanje za njega nije bilo upitno.

U kazalištu su uz nastavnike bili nazočni domar, električar i sedam vatrogasaca. Domar je pojasnio službujućem da je navodno nazvao hrvatsku policiju, tražeći da dođu u kazalište kako bi stvorili red, ali se to nije dogodilo.

Zbog opisanog stava splitskih učenika, zapovjednik Komande smatra da su incidenti bili protunjemačka demonstracija.

Hornberg, Leutnant und Kommandoführer

Gornji izvještaj obuhvaća pojedinačne izvještaje Sonderführera Wussera (prilog 2), Sonderführera Kolarića (prilog 3) i podoficira Meyera (prilog 4). Kolarić završava svoj izvještaj: I ja sam mišljenja da su incidente inscenirali komunistički elementi.

Nema dodatnih informacija o incidentu niti smo pronašli neke dodatne detalje. U zborniku radova Split u Narodnooslobodilačkoj borbi i socijalističkoj revoluciji 1941-1945. opisan je još jedan incident u kojem su sudjelovali učenici, ali se po opisu čini previše različiti da bi se moglo raditi o ovome iz njemačkog izvještaja. Ukoliko netko ima dodatne informacije molimo da se javi.

Pitanja za analizu

  1. Što je bio glavni cilj XV. brdskog korpusa i kako su njihove aktivnosti utjecale na stanovništvo u području Splita i okolice?
  2. Kako su se splitski školarci i njihovi nastavnici odupirali njemačkoj okupaciji? Zašto bi ovakva vrsta otpora bila značajna?
  3. Koji su bili rizici pružanja otpora? Koji su bile moguće prednosti podržavanja okupacijske vojske?
  4. Koji su bili ciljevi prikazivanja filma “Mutterliebe” i kako su se ti ciljevi uklapali u nacističku propagandu?
  5. Kako bi se mogli objasniti motivi učenika koji su izazvali nerede tijekom projekcije filma?
  6. Koju ulogu su imali nastavnici tijekom incidenta u kazalištu i što to govori o njihovim stavovima prema okupatorima i nacističkoj propagandi?
  7. Zašto su njemačke vlasti odlučile organizirati besplatno prikazivanje filma za splitske škole? Koje su bile moguće posljedice ove odluke?
  8. Koje su etičke dimenzije prisilnog sudjelovanja učenika u kulturnim događajima?
  9. Postoje li suvremene situacije u kojima se slični oblici propagande koriste da bi se utjecalo na mlade ljude ili na obrazovni sustav? Ako da, na koji način?
  10. Kako bi ovaj incident s učenicima bio percipiran u tadašnjem vremenu, a kako ga mi danas vidimo? Koji faktori utječu na te različite percepcije?