U Hrvatskoj se često pri obljetnicama događaja iz nacionalne povijesti, na sportskim manifestacijama i na koncertima pojedinih glazbenika pojavljuju simboli režima koji su u povijesti sudjelovali u izvršenju zločina i genocida. Za razliku od Njemačke koja ima povijesni uteg nacizma u Hrvatskoj nemamo zakone koji bi decidirano zabranili ustaške simbole. Ustaše su pokret koji je temeljen na fašističko-nacističkim idejama tijekom Drugog svjetskog rata proveo genocid nad Srbima, Romima i Židovima.
Povijesni kontekst
Pjesma Evo zore, evo dana je ustaška pjesma nastala vjerojatno 1942. godine nakon Bitke za Kupres. Spjevana je u čast ustaške jedinice Crne legije i njezinih časnika Jure Francetića i Rafaela Bobana. Crna legija, Francetić i Rafael Boban su se tijekom rata borili na nacističkoj strani i su odgovorni za počinjenje brojnih zločina. Neki pjesmu Evo zore, evo dana nazivaju i neslužbenom ustaškom himnom.
Bitka za Kupres je u sjećanjima ustaša i onih koji ih simpatiziraju ostala jedan od rijetkih uspjeha neke ustaške postrojbe protiv partizana. U bitci su pripadnici 3. bojne Crne legije zajedno s drugim ustaškim i domobranskim postrojbama odbili tri partizanska napada tijekom kolovoza 1942. g. Ustaše su u narednim mjesecima na tom području doživjeli više poraza, a Kupres je konačno oslobođen u listopadu 1943. g.
Verzije pjesme
Autorstvo pjesme nije potvrđeno.
Izvorna verzija iz 1942. g.
Evo zore, evo dana, Evo Jure i Bobana.
Evo zore, evo tića, Evo Jure Francetića.
Na vrh gore Romanije, Ustaški se barjak vije.
Na barjaku sitno piše, Odmetnika nema više.
Jure gazi Drinu vodu, I bori se za slobodu.
On se bori za slobodu, Hrvatskome našem rodu.
Evo zore, evo dana, Nema više partizana.
Evo zore, evo tića, Evo Jure i Vokića.
Evo zore, evo dana, Evo Jure i Bobana.
Oni vode svoju bojnu, Njome biju tešku vojnu.
Tvoja bojna brani Liku, Biser zemlje, našu diku.
Verzija iz 1991. g.
Evo zore, evo dana, Evo Jure i Bobana.
Jure zove, Boban viče: “Evo mene, Poglavniče!”
Jure zove, Boban viče: “Ej, viteže Francetiću!”
Tvoja bojna čuva Liku, biser zemlje, našu diku.
Na vrh gore Trebevića, u logoru Francetića.
U logoru Jure sjedi, svojoj vojsci on besjedi.
Oj Hrvati, braćo mila, duboka je voda Drina.
Drinu treba pregaziti, a Srbiju zapaliti.
Kad je Drinu pregazio, u nogu je ranjen bio,
On ne viče ajme meni, već on kliče za dom spremni!
Na ovoj poveznici možeš istražiti više o Juri Francetiću.
Incident u Imotskom 2024. g.
U Imotskom se 6. kolovoza 2024. g. koncert Marka Perkovića Thompsona, Mate Bulića i Dražena Zečića. Brojni obožavatelji su se prije koncerta okupili na glavnom gradskom trgu. Iz jednog kafića puštena je pjesma Evo zore, evo dana što su okupljeni na trgu prihvatili i zapjevali. O događaju su izvijestili brojni hrvatski i strani mediji. Dio okupljenih nosio je majice s natpisima i simbolima koji podsjećaju na ustaške simbole. Ističu se natpisi HOS-a što je u Drugom svjetskom ratu bio naziv za vojne snage Nezavisne Države Hrvatske, a istu kraticu je preuzela i Hrvatska stranka prava kad je 1991. osnovala paravojnu formaciju Hrvatske obrambene snage.
Pitanja za analizu
- Razmislite o ulozi ustaša i njihovim djelima tijekom Drugog svjetskog rata. Kako su njihovi simboli i pjesme korišteni tada i kako se koriste danas?
- Kako isticanje ustaških simbola i pjevanje pjesama povezanih s ustaškim pokretom utječe na društvene odnose u Hrvatskoj?
- Razmislite o tome kako ove akcije mogu utjecati na različite zajednice, posebno one koje su bile mete ustaških zločina. Što to znači za međunacionalne odnose i pomirenje?
- Razmislite o povijesnim okolnostima koje su dovele do različitih pristupa u zabrani takvih simbola. Što bi Hrvatska mogla naučiti iz njemačkog primjera?
- Kakvu ulogu obrazovni sustav treba imati u suočavanju s kontroverznim dijelovima nacionalne povijesti?
- Razmislite o citatu Senne Šimek i diskutirajte kako obrazovanje može pomoći u sprječavanju glorifikacije zločinačkih režima. Treba li obrazovni sustav aktivnije promovirati kritičko razmišljanje o povijesti?
- Je li sloboda izražavanja opravdanje za korištenje i prikazivanje simbola koji su povezani s mržnjom i zločinima protiv čovječnosti?
- Kako mislite da bi trebali reagirati društvo i vlada kada se na javnim događajima pojavljuju simboli i pjesme povezane s ratnim zločinima?
- Razmislite o mogućim pravnim, obrazovnim i društvenim odgovorima na ovakve incidente. Koji su koraci nužni za stvaranje tolerantnijeg društva?
- Koje su moguće posljedice nepostojanja zakona koji bi zabranili ustaške simbole u Hrvatskoj? Razmislite o dugoročnim posljedicama za društvo, posebno u kontekstu mladih generacija i njihove percepcije povijesti.
- Kako biste ocijenili odgovornost umjetnika i javnih osoba u odabiru pjesama i simbola koje promoviraju?
Profesor povijesti i sociologije, doktorand interdisciplinarnih obrazovnih znanosti. Autor i urednik udžbenika i drugih obrazovnih materijala. Zainteresiran za teme digitalne humanistike i povijesti, javnu povijest, suvremenu povijest, Holokaust, didaktiku povijesti i futurologiju.