Novo:

Gdje su naši? (2)

Ovaj raskošno ukrašeni klavir kraljica Viktorija iznajmila je 1845. na četiri dana za poseban događaj u Buckingham palači, te je, kako zapisi svjedoče, nakon dvije godine ovaj klavir prodan izvjesnom pomorskom oficiru. Klavir je u prodaji. Kuća engleskog proizvođača klavira Broadwood ima dugu tradiciju proizvodnje klavira i drugih instrumenata s tipkama – već 1774. godine Joseph Haydn naručio je jedan instrument od njih. Na Broadwood klavirima u Engleskoj su svirali i Chopin i Liszt. Ni Chopin ni Liszt nisu sudjelovali u pijanističkim natjecanjima kakve danas poznajemo. Karijere ili svoj poziv ostvarili su koncertima.

Što se tiče sudjelovanja u pijanističkim natjecanjima u našoj suvremenosti –ta je igra zahtjevna i relativno skupa i morate se isključivo tome posvetiti. Zauzvrat otvorit će Vam se vrata glazbene karijere. Ako se odlučite na to – nema pedagoškog rada, nema honorarčenja, nema ludih i neobuzdanih provoda, nema ničega što bi vas značajnije moglo odvući (vremenski, koncentracijski) od vrhunski pripremljenog koncertnog programa za natjecanje. Ima samo vježbanja, proučavanja, učenja i brušenja programa na koncertnim nastupima te konzultacija s mentorom ili profesorom koji je preuzeo tu ulogu. Ti su programi na jačim natjecanjima uistinu zahtjevni, a i koncentracija vam mora biti neporemećena tremom ili pritiskom za postizanje  rezultata. Odnosno, ako Vam sve navedeno ne remeti ni koncentraciju ni sabrani tijek misli ni kreativni, ali nii tehnički dio pripreme programa, koji je i vremenski zahtjevan, onda možete sve to i raditi. Ali to je vrlo, vrlo rijetko da osoba može uz sve svoje uobičajene obaveze i drugi posao još raditi i na pripremama za natjecanje.  Skupo je platiti cijeli taj period pripreme, koji može obuhvaćati i cijelu godinu ili dvije dana, u kojima ne radite ništa drugo osim priprema za natjecanje – ne zarađujete, a ni koncerata ne smije biti baš previše da se ne ‘istrošite’ prije samog natjecanja. Isto tako skup je odlazak na natjecanja – put, smještaj, hrana. Neka natjecanja sa svim fazama znaju potrajati i do 2 tjedna, pa primjerice morate platiti let do Leedsa i natrag, smještaj i hranu tijekom 14 dana u Leedsu. Naravno mogu se tražiti donacije ili potpore raznih zaklada, ali im morate moći argumentirati zašto da baš Vama dodijele novac. Klavir za vježbanje na licu mjesta obično osigurava organizator natjecanja.

Kim Sun-wook

Kim Sun-wook

Neka natjecanja imaju poslovnu strategiju povratka dijela tih troškova ukoliko kandidat dospije do finala ili ako osvoji neku od nagrada. Nagrade su svote u rasponu od otprilike 2.000 Eura do 20.000 Eura. Neka natjecanja imaju i veće nagrade, a neka manje. Osim novčane nagrade, koja je dragocjena, naravno, izuzetno su vrijedni i osvojeni dijelovi ‘paket-aranžmana’ uz novac. To su najčešće dogovoreni koncertni nastupi u jednoj ili više zemalja, snimanje pod određenom diskografskom kućom i niz drugih – često promotivnih usluga. Ali uza sve poteškoće ili izazove, dobra stara izreka kaže – ništa nije nemoguće.

Naravno da glazba nije vakuum apsolutnog moralnog integriteta i da u natjecanjima ima svega i svačega, ovakvog ili onakvog suđenja, ali sve je to dio te igre. Kao i u sportu, niti u glazbi nismo cijepljeni od grešaka u suđenju ili nepravednosti. U glazbi međutim postoji još jedna otegotna okolnost – a to je  – kako objektivno izmjeriti superiornost jedne glazbene izvedbe u odnosu na drugu, kada se radi o vrlo apstraktnim detaljima i na kraju krajeva, osobnom ukusu sudaca u žiriju. Bez obzira na bodove i eliminacijske krugove, odluke su uglavnom subjektivne. I to je tako. Reputacija određenog uvaženog natjecanja stječe se što objektivnijim odlukama sudaca te odličnim karijerama pobjednika nakon samoga natjecanja. Danas su natjecanja svakako izuzetno važna odskočna daska za pijanista koji želi napraviti međunarodnu pijanističku – koncertnu karijeru. Ali nisu jedina mogućnost. Neki od nas, i ja se ubrajam među te, još uvijek smatraju da natjecanja nisu alfa i omega i da se kvalitetan pijanist može probiti i bez natjecanja. Možda teže, ali izvedivo.

Yundi Li

Yundi Li

Natjecanja su vrlo naporna i mogu biti vrlo okrutna, konkurencija je jaka i mnogobrojna. Vrhunski mladi kineski pijanist Yundi Li (neki kažu direktni rival Lang Langa, ali ja bih rekla, ravnopravni kolega Lang Langa) nakon nekoliko osvojenih nagrada izjavio je da se nikada više neće natjecati.

U nekoliko prethodnih članaka pisala sam o nekima od najjačih pijanističkih natjecanja, a za ovaj članak napravila sam malo istraživanje koliko ima naših na tim najvećim natjecanjima među pobjednicima. Vrlo malo, ali treba biti sretan i zadovoljan i sa ovim uspjesima. Utvrđivanje razloga bi zahtjevalo opširnu analizu, alli s druge strane i mirno prihvaćanje. Ako nije, bit će. A ako i ne bude, nema veze.

Miroslav Kultišev, dvadesetdvogodišnji ruski pijanist koji je na nedavno završenom natjecanju Čajkovski u Moskvi (30.06.2007 je bio završni koncert) osvojio drugu nagradu, odnosno srebrnu medalju, nakon što prva nije niti dodijeljena ove godine. Izvještaji govore da je debata u žiriju bila uzburkana. Srebrna medalja nosi mu 30.000 USD i niz nastupa

Miroslav Kultišev, dvadesetdvogodišnji ruski pijanist koji je na nedavno završenom natjecanju Čajkovski u Moskvi (30.06.2007 je bio završni koncert) osvojio drugu nagradu, odnosno srebrnu medalju, nakon što prva nije niti dodijeljena ove godine. Izvještaji govore da je debata u žiriju bila uzburkana. Srebrna medalja nosi mu 30.000 USD i niz nastupa

Na natjecanju Čajkovski nije nikada bilo naših pobjednika, na Chopinovom nitko – osim što su Ivo Pogorelić i Kemal Gekić senzacionalno nastupili i pokrenuli svoje karijere nakon tog natjecanja, na Van Cliburnu nitko, na Queen Elizabeth u Bruxellesu nitko, na Clari Haskil u Švicarskoj Nataša Veljković 1985 osvojila je jedinu (prvu) nagradu, na natjecanju u Leedsu Aleksandar Madžar 1996 osvojio je treću nagradu, na Beethovenovom natjecanju u Beču Jasminka Stančul 1989. osvojila je prvu nagradu.

Na manjim natjecanjima – spomenut ću samo neke – Bruno Vlahek osvojio je prvu nagradu na natjecanju u Pinerolu, Danijel Detoni prvu nagradu na natjecanju komorne glazbe Leo Weiner.

Kemal Gekić, njegovo sviranje kanadski glazbeni kritičar opisao je kao divlju ekstravagantnost, koja se suprotstavlja zakonima prirode i fascinira

Kemal Gekić, njegovo sviranje kanadski glazbeni kritičar opisao je kao divlju ekstravagantnost, koja se suprotstavlja zakonima prirode i fascinira

Kemal Gekić svakako je pijanističko ime koje bi trebalo biti u prosječnoj ‘općoj kulturi’ poznato široj javnosti. Kemal Gekić se u jednom intervjuu prisjetio kako je tijekom odrastanja ‘plivao’ u zvukovima klavira, jer su i njegova majka i njegove dvije tete – njene sestre – svirale klavir vrlo dobro. Otac je bio ortopedski kirurg, ali je silno volio glazbu i puno glazbe je slušao kod kuće. Kemal Gekić je 13 godina stariji od mene i nisam bila na nitijednom njegovom koncertu u Hrvatskoj. Njegovo sviranje smatra se eksentričnim i ekstravagantnim, no vrlo impresivnim i uspješnim. Kao i kod Pogorelića, kod Gekića je pijanističko Chopinovo natjecanje na kojem je svirao 1985. godine, izazvalo negodovanje žirija, ali odobravanje publike i glazbenih kritičara. Nakon tog natjecanja Društvo Chopin iz Hannovera dodijelilo mu je na svoju ruku nagradu za najbolju izvedbu Chopinove sonate. Snimka Gekićevog nastupa na tom natjecanju postavljena je na nosač zvuka i puštena u prodaju – u nekoliko mjeseci prodana je u 140.000 primjeraka. Čak ga je Varšavska filharmonija pozvala da s njima kao solist nastupi svirajući Chopinov Koncert za klavir i orkestar u e-molu, što bi u natjecanju bio dio nastupa u finalu. Koncert je održan čak u istoj dvorani u kojoj se održavalo i natjecanje.

Kemal Gekić, pijanist, kojeg je Boston Globe nazvao najnadarenijim pijanistom nakon Horowitza

Kemal Gekić, pijanist, kojeg je Boston Globe nazvao najnadarenijim pijanistom nakon Horowitza

Gekića zastupaju dvije ozbiljne agencije. Gekić je izuzetno cijenjen zbog izvedbi Liszta i Chopina. Za pripremu Liszta nekoliko je godina apstinirao od javnih koncertnih nastupa. Nedavno je završila, prije nekoliko dana, njegova turneja po Japanu na kojoj se predstavljao solo recitalima, a na programu su bili Beethoven, Schumann i Ravel.  Gekić živi i radi u Sjedinjenim američkim državama, gdje ima i dosta, ali ne previše nastupa jer, kako je sam rekao, želi kvalitetno provoditi vrijeme s obitelji, što je i potpuno shvatljivo. Stvar je stava i hrabrosti, pa i odluke i zrelosti, da se odbijaju ponude za nastupe. Jedan poljski glazbeni kritičar nazvao je Gekića glazbenim genijem neograničenoga talenta.

Kemal Gekić, kojeg je kanadski glazbeni pisac i Lisztov biograf opisao kao fenomenalnog pijanista, čije se izvedbe LIsztovih djela ne mogu ni sa kim usporediti

Kemal Gekić, kojeg je kanadski glazbeni pisac i Lisztov biograf opisao kao fenomenalnog pijanista, čije se izvedbe LIsztovih djela ne mogu ni sa kim usporediti

Nakon nastupa u Washingtonu 2005. godine, u jednom intervjuu Gekić je rekao: ‘Ja sam strašno tvrdoglav i nisam išao onim ustaljenim putem, da se dobije markica nekih istaknutih pedagoga ili nekih institucija zato što ja u to ne vjerujem. Ne vjerujem u kreaciju bilo kakve individualnosti putem institucija. Vjerujem da obrazovne institucije, akademije – pa i sam sam predavao na jednoj 20 godina, a i sad sam na Floridi gdje imam jednu počasnu poziciju na Međunarodnom univerzitetu Floride, dakle i sam predajem  – ali mogu reći da univerzitet ima više odgojno obrazovnu funkciju nego što bi mogao stvarati umjetnika. Umjetnik se rađa i naravno da mu bilo koja škola može pomoć, može mu napraviti da ono što je u njemu sazrije brže ili sporije. Ja sam imao u sebi dozu tvrdoglavosti i možda malo prkosa, otpor prema tim institucijama.’

Gekića možete poslušati na CD-ovima, na snimci uživo njegovog koncerta u Japanu 2002. godine ili na snimci iz 1999. godine ili u ovim kratkim isječcima – klikni na link .

Zanina Bilic
About Zanina Bilic (104 Articles)
Akademska glazbenica pijanistica i profesorica klavira nakon diplome na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji poslijediplomski je studij sa stipendijom DAAD završila u Muenchenu. Nastupala je u Hrvatskoj i inozemstvu, kao solist i komorni glazbenik te kao klavirska pratnja. Bavi se i pedagoškim i humanitarnim radom. Živi i radi u Zagrebu sa suprugom i kćeri.

Ostavite komentar. HPP ne odgovara za izreceno misljenje komentatora. Zabranjeno je vrijedanje, psovanje i klevetanje.

Your email address will not be published.


*